För medlemmar
Andelstal
Enligt föreningens stadgar ska årsavgiften för varje lägenhet baseras på dess boyta. Årsavgiften beräknas strikt med ett visst belopp per kvadratmeter boarea och år,
f.n. 700 kr (2023-07-01).
Andelstalet beräknas som aktuell lägenhets boarea dividerad med föreningens bostadsrättslägenheters totala area f.n. 5710 kvm (2023-12-31).
Andrahandsuthyrning
Generella regler för andrahandsuthyrning finner du hos Fastighetsägarna.
Specifikt för Vattuormen 20 gäller följande.
Andrahandsuthyrning Vattuormen 20
För att hyra ut i andra hand måste du ha styrelsens samtycke och ansökan ska vara skriftlig. På ansökan ska det tydligt framgå varför lägenheten ska hyras ut, till vem den ska hyras ut och under hur lång tid den ska hyras ut. Styrelsen lämnar skriftligt besked om sitt beslut.
Om du hyr ut din lägenhet till någon utan tillstånd från föreningen riskerar du att förlora din rätt till din bostadsrätt. Detta gäller även om lägenheten upplåts till någon annan utan att du tar ut hyra.
För att du ska få en andrahandsuthyrning godkänd så måste du ange skäl för denna uthyrning, som till exempel:
-
Studier på annan ort
-
Sjukdom (en längre tids vistelse eller rehabilitering på sjukhus e.d.)
-
Jobb på annan ort
-
Prova på att bo tillsammans med sambo – max 1 år
-
Separation
-
Speciella familjeförhållanden
-
Militärtjänstgöring
-
Förälder som vill hyra ut en mindre lägenhet till sitt barn och i väntan på detta hyra ut i andra hand
-
Andra liknande orsaker kan prövas av styrelsen.
När du hyr ut din lägenhet i andra hand är det du som ägare av bostadsrätten som är ansvarig gentemot föreningen för att avgiften betalas in i tid och att det inte uppstår andra störningar.
En godkänd andrahandsuthyrning gäller i max 1 år. Därefter måste en ny ansökan göras.
Ansvar
Ansvarsfördelningen mellan medlem respektive förening är beskriven i stadgarna men nedan följer en "lathund". Om du har frågor så kontakta någon i styrelsen.
-
avloppsledningar (vertikala stammar) (förening)
-
avloppsledningar (horisontella stick och grodor) (medlem)
-
dörrar insida (medlem)
-
dörrar utsida (förening)
-
eldstäder inklusive tillhörande rökkanaler (medlem)
-
el-ledningar fram till elskåp (förening)
-
el-ledningar från elskåp (medlem)
-
fönster insida inkl foder m.m (medlem)
-
fönster utsida inkl foder m.m (förening)
-
innerväggar (icke bärande) (medlem)
-
ringanordning (medlem)
-
radiatorer (förening)
-
säkerhetsgrind (medlem)
-
toaletter (medlem)
-
termostater (förening)
-
vattenkranar och handfat (medlem)
-
ytskikt: väggar, golv och tak (medlem)
Bredband
Fastigheten är ansluten till Telenor. Vid frågor kontakta Telenors kundservice.
Växel: 020-222 222
Hemsida: www.telenor.se
Bredband och TV
Föreningen har avtal med Telenor. Bredband och kabel-tv (basutbud) ingår i årsavgiften.
Övrig bredbandsinfo
Bredbandsbolaget är en del av Telenor som tillhandahåller snabbt och säkert bredband via fiber, telejacket (ADSL) och mobilnätet.
Stokab är det företag som levererar de fysiska fiberkablarna till vår fastighet. Stokab är världens största och öppna stadsnät av fiber. Bredbandsbolaget och Telenor kopplar upp sig mot olika fibernätverket. Telenor är leverantör av olika telekommunikationstjänster.
Ekonomisk förvaltare
Vår ekonomiska förvaltare är
Fastighetsägarna Service AB
Box 12 871
112 98 STOCKHOLM
Telefon: 08-617 76 00
E-post: kundservice@fastighetsagarna.se
Hemsida: www.fastighetsagarna.se
Medlemmar
Vid frågor angående autogiro, årsavgifter m.m. kontakta Fastighetsägarna.
Försäljning av bostad
Vid överlåtelse och pantsättning fakturerar förvaltaren köparen:
2,5 % av årets prisbasbelopp + moms vid överlåtelse
1,0 % av årets prisbasbelopp + moms per pantbrev
Prisbasbeloppet för år 2024 är 57.300 SEK
Föreningsinformation
Brf Vattuormen 20
Organisationsnummer: 716421-7833
Bankgironummer: 529-9458
Postadress:
Brf Vattuormen 20
Norr Mälarstrand 22-24
112 20 STOCKHOLM
Leverantör - fakturering
Fakturor från leverantörer och entreprenörer ska scannas och skickas elektroniskt till
E-post: 236levfaktura.service@fastighetsagarna.se
och med angiven fakturaadress:
Brf Vattuormen 20
FE236-09333
Box 12026
102 21 STOCKHOLM
Förråd
Barnvagnsförråd
Plats för ENDAST barnvagnar finns i särskilda utrymmen på entréplanet, bredvid hissarna.
OBS! Enligt gällande brandregler får barnvagnar inte ställas i entréerna, och inte heller andra föremål.
Cykelförråd
På innergården finns förråd med tak för cyklar. Gården nås från Kungsholms hamnplan. Portlåset fungerar mellan 06.00 och 21.00. Övriga tider används portnyckeln. Den inre grinden i gången liksom entrédörren öppnas inifrån med en knapp på väggen.
OBS! Cyklar får inte ställas inne i eller utanför entrén, utom på trottoaren där särskilda cykelställ placerats av Stockholms Stad.
Källarförråd
I fastigheten finns källarförråd, ett till varje bostadsrätt. Styrelsen har en lista över vilket förråd som upplåts till respektive lägenhet.
OBS! Ställ inte möbler och annat utanför förråden eller i källargången.
Varje förråd har unika nycklar som innehas av respektive lägenhetsinnehavare.
Försäkring
Fastigheten är fullförsäkrad hos Trygg Hansa, med tillägg för Bostadsrätternas Fastighetsförsäkring.
Här kan du läsa mer om det gemensamma bostadsrättstillägg som ingår i föreningens försäkring. Extra bostadsrättstillägg kan ändå behövas i din hemförsäkring. Kontrollera med ditt försäkringsbolag!
Observera att skador alltid ska anmälas dels till det försäkringsbolag där du har din hemförsäkring och dels till föreningens styrelse.
Grillning
Det är inte tillåtet att grilla på balkonger.
Grovsopor
Grovsopor lämnas på stadens återvinningscentraler vid t ex Bromma flygplats.
Vid macken nedanför Kungsholmstorg kan miljöfarliga rester som t ex färg, batterier och glödlampor lämnas.
Grovsopor får självklart inte lämnas i våra källargångar.
Behållare för glas, tidningspapper, plast, metallburkar och kartonger finns på parkeringen vid kajen.
Hissar
Korgarna i föreningens båda hissar har renoverats och är känsliga för repor. Vid lägenhets-renoveringar ska därför byggmaterial etc i första hand bäras.
Om detta inte är praktiskt möjligt ska hisskydd monteras. Annars finns risk för att korgen skadas.
Hissen är utrustad med sensorer som stannar hissen om något kommer för nära dörren. Undvik därför att köra hissen med gods utan att någon person samtidigt är i hissen.
Om någon av hissarna stannat eller annat akut problem uppstår kontakta det larmnummer som är angivet i hissen, 08-522 258 00
Service av hissarna utförs idag av S:t Eriks Hiss AB.
Denna info finns även på anslagstavlan i entrén NM22 och NM24.
Övrigt
Hissarna är utrustade med dolda mobiltelefoner. Om hissen stannar mellan två våningsplan finns en nödsignalknapp att trycka på (i minst 15 sekunder). När den används sker automatisk uppkoppling till hissjouren.
Kartonger mm
Kartonger ska läggas i de behållare som finns på parkeringen vid kajen mitt emot.
Lämna även tidningar, glas, metall och plast i dessa behållare.
Markiser
Föreningen har regler för kulör och utformning på markiser.
Kontakta styrelsen om det är aktuellt att byta eller sätta upp markiser.
Matavfallskvarn
Från och med 1 januari 2024 sker regeländring för hushåll med matavfallskvarn. Detta kommer inte längre vara en godkänd metod för separat insamling av matavfall, om den är kopplad direkt till avloppsnätet.
Matavfallskvarnar som är kopplade till en separat tank där avfallet samlas in som pumpbart matavfall är fortfarande tillåtna och uppfyller krav på utsortering. Om koppling inte finns till sådan tank ska avfallet slängas i det separata matavfallskärl som finns i entréernas soprum.
Ny namnskylt - lägenhetsdörr
Ny namnskylt beställs av bostadsrättsägaren. Den ska ha ett enhetligt format som är standard för vår fastighet. Anlita tillverkningsföretaget Holmquistsign AB.
Billigaste alternativet är att skapa namnskylten med hjälp av en skyltkonfigurator där man själv designar skylten. Den nås via företagets hemsida. Priset är ca 1 000 - 1 500 SEK inkl moms. Önskar ni beställa med att lägga en order istället är priset ca 3 800 SEK inkl moms (med startkostnad, uppritning, frakt och emballage).
Skylten får uppta två textrader.
Kontakt
Holmquistsign AB
Telefon: 08-681 89 90
Hemsida: holmquistsign.se
Beställa med Skyltkonfigurator
Länk: Skyltkonfigurator (holmquistsign.se)
Beställningsinformation:
Dimensioner: bredd: 290mm höjd: 65mm
Tjocklek: 2mm
Kanter: Fasade
Material: polerad mässing
Skruvar: 4st förborrade hål inkl. försänkta skruvar
Fontfamilj: zen antique
Fontstorlek pt: 34
Fontvikt: Normal
Färg: svart
Centrerat textblock: ja
Blank vs matt: blank
Beställa med e-post: sales@holmquistsign.se
På beställningen uppges att det gäller fastigheten Vattuormen 20. Storlek och typsnitt är känt för företaget.
Nycklar / Lås- och passersystem
Föreningen tillämpar INTE huvudnyckelsystem som tillåter fastighetsägaren att komma in i vilken lägenhet som helst. Alla lägenhetsnycklar är unika.
För kopiering av kopieringsskyddad (HH-nyckel) kräver en speciell utvald låssmedsbutik och en rekvisition av styrelsen.
Den låssmedsbutik som föreningen samarbetar med är Låskompetens AB.
Hemsida: laskompetens.se
Entré portarna mot Norr Mälarstrand
-
Kopieringsskyddad nyckel - dygnet runt, nyckelmärkning ”HH”
-
Kodöppning mellan kl 06 – 21
-
RFDI-bricka – dygnet runt
Källarport mot Kungsholmshamnplan
-
HH-nyckel dygnet runt
-
Kodöppning mellan kl 06 – 21
-
RFDI-bricka - dygnet runt
Övriga utrymmen i källaren
-
Tvättstuga, toa, nedre källaren och bortre gården krävs HH-nyckel
-
För att komma in i soprum 1 och 2 krävs HH-nyckel
-
För att komma in i värmecentral (fjärrvärme) liksom hissmaskinrummen krävs speciella nycklar. Dessa nycklar har den tekniske förvaltaren, hissföretaget samt styrelsen.
-
Utrymmen utanför förråden krävs HH-nyckel
-
Speciell nyckel krävs också för hänglåsen på elskåp och mätare i källaren. Denna nyckel har den tekniske förvaltaren och styrelsen.
-
HH-nyckel + kod till nyckelskåp för tillträde till lokal där kran från inkommande kommunalt vatten finns. Avstängning och återställning i nödsituationer. Påverkar hela fastigheten.
Ombyggnad/renovering
Vid ombyggnad eller renovering ska en anmälan lämnas in om detta till styrelsen i god tid.
Vilka regler som gäller framgår av bostadsrättslagen, föreningens stadgar och i föreningens ombyggnadsansökan. Nedan är en kort sammanfattning av dessa.
Speciellt viktigt är det att avstängning av vatten aviseras i god tid och att arbetet utförs på tider som minimerar störningar för övriga boende.
Samma regler gäller för våra lokalhyresgäster.
Vid ombyggnation ska av styrelsen utsedd och godkänd kontrollansvarig anlitas som idag är
Peter Kristensson, ALGEBA Byggkonsulter AB
Hemsida: algeba.se
Vid ventilationsfrågor kan man kontakta Skorstensbolaget. De har utfört ett flertal ventilationsarbeten i fastigheten. Kontaktperson är Carl-Henrik Vinberg.
Hemsida: skorstensbolaget.se
Vad säger bostadsrättslagen
I bostadsrättslagen specificeras vilka förändringar som kräver styrelsens tillstånd. Enligt lagen är dessa;
1. Ingrepp i en bärande konstruktion, vatten eller gas.
2. Installation eller ändring av anordning för ventilation.
3. Installation eller ändring av eldstad eller rökkanal eller annan påverkan på
brandskyddet.
4. Någon annan väsentlig förändring av lägenheten.
Vad innebär detta för bostadsrättsinnehavaren
Bland annat innebär det att du inte får sätta upp en ny vägg utan att först ha inhämtat styrelsens godkännande eftersom det påverkar ventilationssystemets funktion. Du får inte heller utan tillstånd flytta kök eller badrum eftersom sådana ändringar förutsätter ändrade ledningsdragningar.
Du ansvarar för att styrelsen inför en förändring får ett så bra beslutsunderlag som möjligt, exempelvis i form av konstruktionsunderlag, ritningar och bygglov. Om relevant ska av ritningarna framgå ny planlösning, ventilationsritning och ny dragning av vatten/ avlopp. Detta för att styrelsen ska kunna göra en bedömning om tillstånd ska lämnas eller inte. Styrelsen kan dock inte neka tillstånd såvida de planerade åtgärderna inte är av påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Därför är det viktigt att ett bra beslutsunderlag presenteras innan något arbete påbörjas i lägenheten. Om inget beslutsunderlag inkommer kan ansökan komma att avslås eftersom en bedömning sannolikt då inte är möjlig.
Om du vill göra några förändringar i lägenheten, såväl med beaktande av vad som sägs i stadgarna § 12 som i bostadsrättslagen, så rekommenderas du att tidigt tar kontakt med styrelsen för att komma överens om vilket beslutsunderlag (om något) som krävs i ditt specifika ärende. Fråga gärna en gång för mycket än en gång för lite!
Sophämtning
Från och med 1 januari 2023 är det obligatoriskt att sortera vårt matavfall separat.
I trapphusen med köksentréer finns sopnedkast för hushållssopor.
Se nedan vad som gäller för matavfall. Soptunnorna töms regelbundet, en gång per vecka.
Vid entréerna till NM 22 och NM 24 finns dessutom soprum för de lägenheter och lokaler som inte har anslutning i trapphusen. I detta utrymme finns två kärl, ett för hushållssopor och ett kärl för matavfall.
Soptunnorna där töms också de regelbundet, två gånger per vecka, på tisdagar och torsdagar.
När påsarna för matrestavfall tar slut finns det nya att hämta hos bland annat ICA matvarubutik.
Hushållssoporna vägs före tömning. För att hålla sopkostnaderna på så låg nivå som möjligt i föreningen, använd återvinningen på andra sidan gatan för kartonger, tidningar, plast, metall och flaskor.
Teknisk förvaltare
Vid felanmälan, kontakta vår fastighetsförvaltare
TEKAB Fastighetsservice AB
Telefon: 08-640 10 00, telefontid måndag-fredag 08.00-10.00
eller skicka meddelande till
E-post: info@tekab.org
Hemsida: www.tekab.org
Denna info finns även på anslagstavlan i entrén NM22 och NM24.
Varje tisdag är det avtalat att de gör fastighetsöversyn samt åtgärdar brister enligt överenskommelse med styrelsen.
Även fel i lägenheterna kan anmälas men kommer att faktureras om du själv är ansvarig.
Vid akuta händelser på EJ ordinarie arbetstid, jourtelefon: 08-83 84 85
Akuta händelser är t ex vattenläckor, stopp i avlopp som kan få omfattande konsekvenser för fastigheten. Meddela snarast även styrelsen. Varje utryckning är extra kostsam och att påkalla jour ska användas med gott omdöme.
Trivselregler
Huvudprincip för föreningens medlemmar och hyresgäster är att ljud som kan spridas till andra lägenheter ska undvikas mellan klockan 23.00 och 07.00.
Om medlem eller hyresgäst vill ha en sen fest ska omkringboende underrättas om planerade festtider.
Tvättstuga
Tvättstugan nås via gården eller entrén från Kungsholms Hamnplan 1.
I tvättstugan finns två tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkskåp.
Bokning sker på en lista vid dörren.
Viktigt för allas trevnad är att städa efter sig som att torka av maskinerna, ta bort ludd torktumlaren, sopa och från fall till fall torka av golvet.
Det händer att vatten samlas på golvet. Oftast beror det på att "luddlådan" bakom maskinerna blivit full. Rensa själv eller begär hjälp.
Nödutgång och brandsläckare finns i tvättstugan.
Vid fel på maskiner eller annat, gör anmälan till TEKAB Fastighetsservice.